TALAM KELEDEK (UBI MANIS)

Assalamualaikum, 

Malam tadi saya ada mencuba resepi kuih talam yang bagi saya sungguh sedap dan ada kelainan dari kuih-kuih talam yang pernah saya buat sebelum ini. Saya ambil resepi ini dari thebakingstudio.blogspot.com, iaitu empunya penyulawa@kak Nim....Wah....mudah resepinya dan menepati selera. Lapisan bawahnya tidak menggunakan santan atau sebarang cecair, hanya campurkan ubi keledek yang telah di rebus terlebih dahulu, gula dan tepung jagung..lecek hingga menjadi paste dan kukus selama 10 minit. Hasilnya lapisan bawah agak kenyal dan sedaplah...:)

Saya ikut resepi yang telah di ubahsuai oleh kak Nim di dalam blognya, kecuali saya kurangkan sedikit gula pada lapisan bawah ke 150gm dan masukkan 2 sudu gula ke lapisan atas untuk sesuaikan rasa  dengan selera anak-anak, sedangkan resepi asal tidak perlu masukkan gula ke lapisan santan.

Baiklah...jomlah kita lihat resepinya, saya share resepinya sekali lagi di sini :)

Cantik dan berseri warna semulajadi keledek oren ni...saya tidak menggunakan sebarang pewarna tambahan untuk kuih ini.

TALAM KELEDEK (UBI MANIS)
Sumber : thebakingstudio.blogspot.com (penyulawa@kak Nim)
Bahan-bahan
Lapisan Bawah 
500gm keledek - di rebus dan lecek 
150gm tepung jagung 
200gm gula pasir (saya kurangkan ke 150gm)


Campurkan kesemua bahan dan lenyek sehingga menjadi pes. Masukkan ke dalam loyang (9 x9) dan ratakannya. Kukus sebentar dalam 10 minit.


Lapisan Atas 
1 cawan tepung beras
3 cawan santan
1 sudu teh garam 
2 sudu besar gula (saya tambah)


Cara membuat:

1. Bancuh tepung beras dengan santan, masukkan juga garam dan gula.

2. Kacau atas api hingga naik wap dan sedikit melikat tapi jangan terlalu pekat.

3. Tuang ke atas lapisan keledek yang sudah di kukus tadi (cucuk lapisan adunan keledek dengan garfu untuk melekatkan adunan lapisan santan). 


4. kukus lagi selama 20 - 25minit. Sejukkan sebelum di potong dan hidangkan. 







0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)