SAMBAL TUMIS SOTONG - MUDAH

Assalamualaikum :)

Kadang-kadang mengejar waktu untuk memasak terutamanya untuk makan malam, buatkan saya ligat berfikir...bagaimana caranya untuk masak sesuatu yang sedap dan cepat di sediakan. Maklum saja tiap hari terasa begitu pantas senja berlabuh dan beransur malam. Anak-anak pula harus segera ke kelas pengajian al-quran dan ada juga yang bergegas ke kelas tambahan. Dalam tempoh yang sama semuanya merengek mau cepat makan malam sebaik sahaja melihat saya pulang dari kerja.

Kerap makan di luar juga buatkan mereka jemu dan hujung-hujungnya masakan saya juga yang di minta walaupun sekadar telur goreng, sudah lazat sangat bagi anak-anak. Saya juga begitu dulu. Ketika tinggal berjauhan dengan ibu semasa melanjutkan pelajaran, masakan ibu juga yang di rindui siang dan malam walaupun masakannya ringkas sahaja.

Sebagai ibu yang bekerja, saya ingin berkongsi cara yang saya lakukan untuk memudahkan kerja memasak. Selalunya saya akan kisar cili merah campur cili padi dan sedikit belacan dalam kuantiti yang banyak dan simpan di dalam peti sejuk. Boleh juga di masak cili tersebut bersama sedikit minyak dengan api yang perlahan sebelum di simpan kedalam peti sejuk dan ini menjadikan pes cili  tahan lebih lama.

Ada banyak kegunaan pes cili ini iaitu di jadikan rencah nasi goreng, di jadikan sambal tumis, di masukkan ke dalam kuah asam pedas dan sebagainya. Dan ini benar-benar membantu bagi ibu bekerjaya dan sentiasa mengejar masa.

Hari ini saya ingin berkongsi resepi sambal sotong yang hanya mengambil masa kurang  dari10minit untuk di sediakan. Boleh juga di pelbagai dengan menggantikan sotong tersebut dengan udang atau ikan yang di goreng terlebih dahulu.

SAMBAL TUMIS SOTONG - MUDAH 
Bahan-bahan
500gm sotong di cuci don potong bulat 


2 ulas bawang putih - di mayang
1 labu bawang besar - di potong bulat
sedikit air asam jawa
5 sudu makan pes cili (Kisar cili merah, cili padi dan belacan)

Cara membuat:

1. Tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan dan berbau wangi.Masukkan pes cili dan kacau sebentar.


2. Masukkan sedikit air asam jawa dan sotong yang telah di bersihkan tadi, kacau lagi hingga sotong masak dan perasakan dengan garam dan gula. Jika suka masukkan sedikit serbuk perasa.


Dah siap...mudahkan? :). Owh ya, inilah rupa pes cili yang sentiasa ada di dalam peti sejuk rumah saya untuk memudahkan kerja memasak. 





0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)