KERABU JANTUNG PISANG

Assalamualaikum, 

Dah makan tengahari? Sebagai pembuka selera, masakan kampung juga menjadi pilihan kebanyakan orang termasuk lah diri saya sendiri. Tengahari ni saya ingin berkongsi resepi kerabu jantung pisang. Bagi saya, jika ada kerabu ini dan ikan goreng pun dah cukup sebagai pembuka selera tengahari ni.

Kebetulan ada stok jantung pisang, jadi saya godek-godek resepi dari blog kak norlieharumaini dan bila dah siap..walla...sedapnya. Jom kita lihat resepinya, mana tau ada yang ingin mencuba :)

KERABU JANTUNG PISANG 
Sumber : norlieharumaini.blogspot 

Bahan-bahan (hidangan untuk 5 orang)
Bahan A
2 biji cili merah 
5 biji cili padi 
1cm belacan siap di bakar 
2 ulas bawang merah 
2 ulas bawang putih
5 biji lada hitam 
(Tumbuk bahan A hingga lumat)


Bahan B

1 biji jantung pisang (dalam resepi asal 1/2 biji) - buang kulit luarnya hingga tinggal bahagian dalam berwarna cerah.

1 biji tomato di hiris nipis
1 labu bawang besar di hiris nipis
2 ekor ikan kembung saiz sedang di rebus dan dan ambil isinya
2 sudu besar santan pekat
1 biji limau nipis - di perah jusnya
garam dan gula secukup rasa


Cara membuatnya:-

1. Didihkan air di dalam periuk, jantung pisang di belah dua dan cuci dengan air. Rebus jantung pisang tersebut selama 15minit, angkat dan toskan.

2. Hiris nipis dan masukkan ke dalam mangkuk. (saya perah sedikit jantung pisang tersebut).



3. Masukkan bahan A yang telah di tumbuk di ikuti dengan bahan B. Gaul rata dan rasa masin dan manisnya. Jika cukup bolehlah di hidangkan.



0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)