CHILLY CRAB

Assalamualaikum, 

Sedang merancang untuk makan tengahari? Sesekali makan seafood sedap juga kan. Selera saya memang tidak dapat lari dari seafood walaupun berjaga-jaga dengan paras kolestrol yang naik sebelum ni mungkin juga faktor tempat tinggal yang di kelilingi laut dan mudah mendapatkan bekalan hidupan laut yang segar membuatkan saya terbiasa dan lebih gemar makan seafood.

Baru-baru ini saya dapat bekalan ketam segar dan cuba masak chilly crab dan resepinya saya ambil dari Chef terkenal Malaysia iaitu Chef Wan. Jom kita lihat resepinya... :). Mungkin ada yang ingin mencuba.
CHILLY CRAB 
Bahan-bahan
1kg ketam
2 sudu tepung jagung di campur dengan 60ml air 
1 biji telur di pukul
1 biji nenas di cincang (saya guna nenas dalam tin)

Bahan kisar 
1 1/2 sudu besar serbuk cili
6 biji cili merah 
6 ulas bawang putih
100gm bawang merah
1/2 inci halia


Sos ( Di campur)
3 sudu besar cili sos
2 sudu besar gula
2 sudu besar cuka 
250ml sos tomato 
Cara membuat:-

1. Salut ketam dengan telur yang di pukul dengan 1 sudu makan tepung jagung. panaskan minyak dan goreng ketam sehingga keemasan. Toskan dan ketepikan.

2. Panaskan 2 sudu minyak dan tumis bahan yang di kisar sehingga wangi, masukkan bahan sos dan masak hingga mendidih.


3. Tutup dan reneh selama kira-kira 10 minit, tambahkan tepung jagung dan telur yang di pukul.

4. Kacau ketam perlahan-lahan dan reneh sehingga sos masak. Perasakan dan hidangkan dengan nasi panas.










0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)