NASI GORENG SOTONG

Assalamualaikum, 

Semua rakyat Malaysia yang layak hari ini mengundi dan saya tidak kecuali. Sesungguhnya undi itu adalah rahsia dan hak bagi setiap warganegara. Walaupun perbagai yang kita dengar dan terima sepanjang tempoh berkempen, tetapkan hati untuk memilih pemimpin yang kita percayai boleh menaikkan Malaysia dari segi ekonomi, spiritual dan kepentingan pendidikan anak-anak kita di masa depan. Saya tak pandai bila bercakap soal politik kerana ini bukanlah bidang saya...tetapi sebagai warganegara Malaysia, semestinya saya sudah mempunyai calon pilihan sendiri. :)

Baiklah, hari ini saya masih ingin bercakap soal masak-memasak. Sebelum berangkat membuang undi di Maktab Mahmud Cawangan Langkawi pagi ini, masih sempat lagi saya buatkan sarapan untuk anak-anak. Seperti biasa, bahan-bahannya sekadar yang ada di dalam peti sejuk rumah saya sahaja. Walaupun begitu, ia tetap juga enak di nikmati dengan secawan kopi panas..apalagi di dalam kesejukan oleh kerana hujan yang  turun tidak berhenti sejak awal pagi tadi di sini. 

NASI GORENG SOTONG 
Bahan-bahan 
3 cawan nasi sejuk - di peroi
2 biji telur
100gm sotong - di potong bulat 
50gm fishball - di belah dua 

1 sudu besar kicap sotong
2 sudu besar sos tiram 
satu kiub ikan bilis - maggi
lobak merah - di potong dadu 
kacang panjang di hiris nipis
sedikit lada sulah 
3 biji cili padi 
3 ulas bawang merah - di hiris nipis 
2 ulas bawang putih - di ketuk

Cara membuatnya:-

1. Panaskan minyak, tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi. Di ikuti dengan sotong dan fishball serta sayuran (lobak merah & kacang panjang)

2. Pecahkan telur ke dalam kuali dan kacau. Masukkan kicap sotong, sos tiram dan kiub ikan bilis. Masukkan juga cili padi yang di ketuk.

3. Besarkan api dan masukkan nasi dan kacau dengan cepat hingga nasi sebati dengan lauk dan sayuran. Taburkan lada sulah dan rasa nasi goreng tersebut. Jika sudah secukup rasa, tutup api dan bolehlah di hidangkan.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)