AGAR-AGAR SANTAN GULA MERAH

Assalamualaikum,

Petang ini saya ingin berkongsi resepi agar-agar santan gula merah yang mudah di sediakan dan menjadi pilihan terutama sekali ketika cuaca panas. Agar-agar ini saya sediakan sebagai pencuci mulut ketika berpuasa sunat rejab baru-baru ini. Tentu kebanyakan orang tahu cara membuatnya tapi saya ingin berkongsi resepinya sekali lagi untuk rujukan di masa depan, terutama sekali untuk anak gadis saya yang sangat gemarkan puding ini. Ini adalah resepi dari Chef Hanieliza. Harap-harap nanti bila menjelang bulan ramadhan, dapatlah dia sediakan untuk mamanya pula dengan merujuk resepi di sini :).

Jom kita lihat resepinya...

AGAR-AGAR SANTAN GULA MERAH 
Bahan-bahan:
10gm serbuk agar-agar
1 cawan gula merah
1/2 cawan gula halus
1 liter air (5 cawan)
2 cawan santan pekat dari sebiji kelapa (saya gunakan santan kotak) 
1 biji telur dipukul dengan santan tadi
secubit garam
1 helai daun pandan
Cara membuatnya:-

1. Masak air dengan gula dan daun pandan (selepas gula larut tapis untuk membuang benda asing yang terdapat dalam gula merah- jika ada). Masukkan pula serbuk agar-agar dan kacau hingga semuanya larut dan mendidih.
2. Pukul telur dan santan dengan whisk.

2. Kecilkan api kemudian tuangkan campuran santan dengan telur, garam dan kacau terus hingga mendidih. 

3. Bila masak, tuang ke dalam loyang atau acuan kegemaran.

Agar-agar ini lebih enak jika di masukkan kedalam peti sejuk terlebih dahulu.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)