AYAM MASAK KICAP LADA HITAM

Assalamualaikum,

Ringkas sahaja menu hari ini. Tapi menu yang ringkas beginilah yang di cari oleh anak-anak sekembalinya dari sekolah. Kalau anak-anak saya tiap kali nak makan nasi pasti cari kicap manis sebagai penyedap rasa. Saya percaya kebanyakan kanak-kanak memang gemar makan nasi dengan kicap.

Lauk begini juga popular di kalangan ibu bekerja yang terkejar nak masak untuk keluarga selepas waktu kerja dan orang bujang yang masak sendiri di rumah. Antara sebabnya adalah masakan ini paling ringkas dan di sukai perbagai peringkat umur. Kalau di kunjungi tetamu di rumah tanpa di rancang juga selalunya masakan begini yang menjadi penyelamat kerana bahan-bahannya memang ada di dapur rumah kita. Sekejap sahaja dah selesai kerja memasak.

Resepinya sangat mudah tapi saya kongsikan juga di sini bagi yang ingin mencuba.

AYAM MASAK KICAP LADA HITAM 
Sumber : RESIPI CIKGU ANI 

Bahan-bahannya:
1/2 ekor ayam - gaulkan dengan garam kunyit dan goreng seketika.
4 sudu makan kicap pekat masin
1 keping asam gelugur - saya gantikan dengan 1/2 cawan air asam jawa
1 biji bawang besar - dihiris bulat
1 biji cili merah/hijau - potong dua kemudian hiris memanjang
gula
serbuk perasa secukup rasa (saya gantikan dengan kiub ayam)
1 bungkus kecil suhun - di rendam seketika  (Ini saya tambah) 

Bahan B
1cm halia
3 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
1 sudu makan lada hitam biji - (boleh diganti dengan serbuk lada hitam)

Cara memasak:

1. Tumbuk semua bahan B, dan tumis hingga wangi.
2. Masukkan kicap, asam gelugur dan sedikit air. Biarkan mendidih. Jumlah air mengikut citarasa masing-masing.

3. Masukkan sedikit serbuk perasa (saya gantikan dengan kiub ayam). Kacau rata.
4. Masukkan pula ayam goreng, bawang besar, gula, cili merah dan suhun. Gaul rata hingga bawang dan cili layu. Sedia untuk dihidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)