TIMUN BETIK BERSANTAN - Makin di lupakan.

Assalamualaikum,

Pernah makan atau dengar buah timun betik? Saya berani cakap, mesti ramai yang tidak mengetahui kewujudan buah yang satu ini terutama sekali generasi baru. Jangan kata orang lain...anak-anak saya sendiri pun tidak mengenalinya. Buah ini jarang-jarang jumpa di jual dan saya juga dah lupa bila kali terakhir saya menjamahnya.

Untungnya hari minggu lalu saya lihat ada peniaga di pasar basah menjual dua bakul besar buah ini. Terus saya membelinya untuk tunjuk kepada anak-anak dan memperkenalkan rasa buah yang dijadikan 'dessert' oleh nenek mereka dahulu. Kegemaran saya ketika kecil dulu ni.

Buah yang wangi dan lembut ini ibu hidangkan bersama santan yang di masak dengan sedikit garam dan di curahkan pula dengan air gula merah...masukkan juga sedikit ais, hmmm...memang 'layanlah' terutama sekali waktu cuaca panas atau ketika berbuka puasa.Hanya orang yang pernah merasainya tahu bagaimana rasa buah ini. Cuma, tak banyak menu yang boleh di pelbagaikan  dengan buah timun betik dan selalunya di hidangkan dengan air gula merah dan santan seperti cendol sahaja.
Gambar di bawah ni saya ambil di pasar ketika hari pertama membeli buah ini. Ketika itu buahnya masih keras dan bewarna hijau gelap. 
Bila saya bawa balik ke rumah dan simpan selama dua hari....buahnya 
bertukar menjadi merekah, gebu dan mengeluarkan bau yang harum. Itu 
tandanya ia sudah masak ranum sepenuhnya.
Hmmm...bila dah ranum begini, saya pun potong dan hidangkan dengan santan dan gula merah. Kat bawah ni ada resepi ringkas pada sesiapa yang ingin mencuba. 
TIMUN BETIK BERSANTAN 
Bahan-bahan 
Sebiji timun betik yang ranum 
200gm gula merah / boleh juga gunakan gula pasir
3 cawan air 
500ml santan 
secubit garam 
ais kiub secukupnya 

Cara menyediakannya:

1.Kupas dan buang kulit luar timun betik. Potong kiub kecil-kecil dan ketepikan seketika.

2. Sementara itu masak gula merah dengan 3 cawan air hingga hancur dan tapiskan. Jumlah gula ini boleh di ubah suai mengikut selera. Biarkan air gula sejuk sebentar sebelum di hidangkan.

3. Masak juga santan dengan secubit garam, sebentar sahaja. Ada sesetengah orang tidak masak santan ini tetapi perahkan kelapa parut dengan air panas. Bagi saya lebih suka masak sebentar.

4. Bila semua sudah siap, bolehlah hidangkan timun betik ini dengan menuang  santan, air gula merah dan ais kiub. Hmm...sedap di nikmati dalam cuaca panas. 

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)