GREEN TEA MUFFINS

Assalamualaikum, 

Jika mahukan variasi muffin untuk sarapan pagi atau minum petang, green tea muffins merupakan pilihan yang sesuai. Lebih sedap jika campurkan dengan kekacang seperti almond atau pistachios tetapi saya hanya menggunakan apa yang ada di dalam dapur saya sahaja. 

Bila belek-belek stok chocolate chips ternyata masih ada yang belum saya gunakan dan dah hampir tarikh luput. Cara terbaik, campurkan sahaja dengan adunan muffin dan hasilnya memang lazat sekali. 

Nampaknya minggu ni saya harus periksa stok barangan dapur kerana kebanyakan sudah hampir ke tarikh luput dan harap-harap saya ada masa untuk menghasilkan sesuatu. Masa membeli tu selalunya memang tak ingat...semuanya masuk ke trolli dan sedar tak sedar dah akhir tahun pun. Sedangkan barang-barang yang di beli tu masih tersimpan elok dalam kabinet dapur. Tak baik membazir, kan...jadi kalau tengok entry selepas ni resepi yang 'ala-ala' gitu, pastinya saya sedang menghabiskan stok barangan dapur :D   

GREEN TEA MUFFIN
2 cawan tepung gandum - di ayak
1 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh garam halus
1/2 cawan gula
1 biji telur - di pukul ringan 
1 cawan susu segar
1/4 cawan mentega - cairkan
2sudu teh serbuk green tea
50gm chocolate chips (saya guna white chocolate & strawberry chips)

Cara membuatnya :

1. Panaskan oven 170'c

2. Masukkan cawan kertas cupcakes kedalam acuan muffin, ketepikan seketika.

3. Di dalam sebuah mangkuk, masukkan tepung gandum, serbuk green tea, baking powder, garam dan gula.

4. Di dalam bekas lain pula masukkan telur, susu segar dan mentega cair. 

5. Tuang adunan basah kedalam tepung, kacau sehingga sebati dan JANGAN terlebih kacau atau muffin anda akan menjadi keras. Jangan risau jika adunan muffin anda kelihatan berketul asalkan tepung bercampur dengan bahan basah.

5. Seterusnya masukkan chocolate chips dan kaup balik agar bercampur dengan tepung.

6. Sudukan adunan ke dalam acuan muffin dan bakar adunan selama 20minit atau sehingga masak. 

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)