MEE RACUN - Sedapnya!

Assalamualaikum,

Pernah dengar Mee racun yang popular di Batu pahat Johor? Sahabat baik saya masa belajar dulu orang Johor, selalu cerita tentang kesedapan mee racun yang katanya popular disana. Tapi jujurnya saya belum pernah rasa. Walaupun pernah sampai di Batu Pahat tetapi cuma singgah sebentar dan terikat dengan urusan kerja maka tak teringat pula untuk mencari lokasi kedai ini. Memang negeri Johor ni makanannya sedap-sedap belaka dan semuanya kena dengan selera saya sekeluarga. 

Baru-baru ini bila berborak dengan sahabat saya ni terkeluarlah cerita tentang mee racun sekali lagi. Teringin nak rasa jadi saya cuba masak di rumah. Fuh..rupanya memang sedap sangat mee ini. Resipi asal menggunakan tulang kambing tetapi susah nak cari tulang kambing disini, saya gantikan dengan tulang lembu. Rasa manis tulang yang di rebus di campur pula dengan udang dan kuah mee yang pedas dan secukup rasa tu memang membangkitkan selera. Nak tahu macamana sedapnya cubalah resipi ni :)

Bila google ada berbagai versi resipi mee racun tetapi saya cuba masak yang ini kerana bahan-bahannya agak mudah. Mungkin tak sehebat dengan yang di jual tu tapi yang ini pun rasanya dah terangkat dah! 

MEE RACUN 
Resipi asal : Che'iza - MyR
Bahan-bahan ( 5-6 orang )

600 g mee kuning
1/2 kg tulang kambing - saya guna tulang lembu
1/2 inci halia - di ketuk
Beberapa ekor udang
3-4 biji bawang merah dikisar
2-3 ulas bawang putih dikisar
4 sudu besar cili boh
5 sudu besar sos tomato
4 sudu besar sos cili
1 kiub ayam
1 sudu besar gula
sedikit garam
sedikit serbuk lada sulah
2 kelopak kobis (nak letak sawi pun boleh)
sebiji tomato (dipotong baji)

Cara-cara

1. Rebus tulang dengan halia hingga empuk.

2. Dalam kuali, tumis bahan kisar hingga kekuningan dan naik bau.
Masukkan cili boh, tumis hingga garing.
3. Masukkan air rebusan tulang, sos tomato, sos cili biar dan biarkan mendidih.
4. Masukkan udang, tulang, gula, kiub ayam, serbuk lada sulah dan garam secukup rasa, . Masak hingga kuah agak pekat masukkan kobis dan tomato.
5. Celur mee, masukkan kedalam mangkuk. Tuang kuah keatasnya dan tabur daun bawang serta bawang goreng. Sedia untuk dihidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)