MOIST CHOC CAKE

Assalamualaikum,

Dah lama benar rasanya tak buat kek coklat. Sesekali teringin juga nak rasa keenakkan kek coklat yang lembab dan penuh rasa coklat. Jadi, cuti hari minggu semalam bila seharian dirumah tak kemana-mana ada kesempatan saya buatkan Moist Choc Cake yang resipinya saya ambil dari Dapur Mamasya dan sumber asal dari Dapur Maklangazie. Terima kasih untuk keduanya dan saya kongsikan sekali lagi resipinya disini.

Bila dah lama tak baking kek coklat ini, rupanya anak-anak dah tak sabar sangat nak rasa sebaik sahaja keluar dari oven. Kalau selalu buat tu, macam tak layan je. Ini tak menyempat-nyempat buatkan toping dan cara yang paling mudah adalah saya sapukan kek dengan Nutella yang sentiasa ada didapur rumah saya kerana anak yang bongsu memang penggemar coklat. Taburkan coklat chips diatas 'topping' nutella tu dan sedia untuk dinikmati. Mudahkan... :). Tapi kalau ada masa dan tidak malas seperti saya, bolehlah buatkan topping yang ringkas-ringkas pun boleh.

Jom tengok resipi kek moist choc cake yang sedap ni...
MOIST CHOC CAKE 

Bahan A - Diayak
2 cawan tepung gandum 
1 cawan serbuk koko  
1 sudu teh baking powder
1 susu soda bicarbonat

Bahan B
4 biji telur
2 cawan gula halus 
1 cawan susu pekat 
1 cawan minyak jagung - boleh juga guna minyak masak 
1½ cawan air panas mendidih 

Cara membuatnya :

1. Pukul gula dan telur hingga kembang (high speed) dan masukkan susu pekat. 
2. Masukkan minyak  jagung dan ubah kelajuan mixer kepada low speed.

3. Masukkan bahan A sedikit demi sedikit  sambil di pukul lagi.

4. Seterusnya masukkan air panas dalam adunan tadi dan kacau dengan senduk kayu.

5. Tuang adunan kedalam loyang dan bakar pada suhu 170'c menggunakan api bawah selama satu jam atau sehingga masak.

6. Bila dah masak, sejukkan dan bolehlah letak topping. 

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)