ROTI KENTANG GUNA DOH DONAT

Assalamualaikum, 

Salam pagi isnin dan selamat memulakan kerja bagi yang bercuti hari minggu semalam. Hari ini sekolah pun dah mula buka seperti biasa, dan rutin berputar lagi. 

Dah lama tak update blog, kan...jadi hari ini bolehlah kita sama-sama berkongsi resipi untuk dicuba. Sebenarnya roti kentang guna doh donat ini saya buat masa cuti sekolah minggu lepas untuk anak bujang bawa balik keasrama setelah cuti berakhir. Resipinya saya ambil dari blog Yatie memories...terimakasih ye yatie :) Saya Buat dua adunan...satu adunan saya buat donat dan satu adunan lagi ni saya bentukkan menjadi bun. Tekstur rotinya...benar-benar lembut dan puas makan. 

Saya hanya menggunakan tangan untuk menguli, cuma adunannya agak lembik dan melekat di tangan sedikit ketika menguli tapi percayalah, memang berbaloi mencuba kerana rotinya memang mantap dan lembuutt sangat. 

ROTI KENTANG DARI DOH DONAT 
Bahan-Bahan
500 gram tepung gandum (saya guna tepung protin tinggi)
200 gram kentang yang telah direbus - dilenyek
4 sudu besar susu tepung
1 biji telur (dipukul sedikit)
200 ml air suam
3 sudu besar marjerin
3 sudu besar gula
2 sudu teh yis
sedikit bijan

Bahan B - Dipukul (untuk disapukan atas roti) 
1 biji telur
1/2 cawan susu segar
beberapa titis madu

Caranya.

1. Masukkan semua bahan (kecuali bijan) dalam bekas adunan dan uli hingga tidak melekat pada tangan. Jika menguli dengan tangan, masukkan air sedikit demi sedikit dan pastikan Doh betul-betul lembut. Uli selama 8 hingga 10 minit. 
2. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Masa perapan lebih kurang 40 minit atau 1jam.

3. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin. bahagi doh pada beberapa bahagian kecil dan susun didalam loyang. Biarkan adunan naik  dua kali ganda.
4. Panaskan oven pada suhu 170'c dan sapu permukaan doh tadi dengan bahan B, taburkan sedikit bijan. Bakar didalam oven selama 15 - 20minit dan sapukan dengan mentega sebaik sahaja roti keluar dari oven.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)