KERABU CRAB STICK

Assalamualaikum, 

Anak-anak saya sangat suka makan Crab stick. Selalunya saya campurkan kedalam sayuran ataupun masak bersama telur dadar. Walaupun masak dengan apa cara sekalipun, memang sedap Crab stick ini.

Hari ini saya ingin berkongsi resipi yang mudah dan sedap sebagai pembuka selera. Boleh diratah begitu sahaja bagi yang sedang diet ataupun makan dengan nasi putih panas-panas pun sedap. Bukan saya sahaja yang menggemarinya...anak-anak pun suka. Kerabu Crab Stick ini lengkap dengan kombinasi rasa lemak, manis, masin dan pedas. Cubalah buat...pasti tertawan dengan rasanya.

Resipi ada di bawah ini :)  
KERABU CRAB STICK 
Bahan-bahan
16 batang crabstick (pek mini) 
2 sudu besar mayonis
2 sudu besar jus limau kasturi
1 ½ sudu besar sos ikan 
1 sudu besar gula
6 tangkai cili padi 
2 tangkai daun ketumbar 
2 tangkai daun bawang 
4 ulas bawang merah 
2 batang serai - ambil bahagian putih dan mayang halus
8 biji tomato Cherry - dibelah dua
kacang goreng secukupnya untuk hiasan

Cara membuatnya :

1. Celur Crabstick kedalam air mendidih, dan potong nipis. Jika nak carik-carikkan crabstick sebelum celur pun boleh. Kalau saya celur dahulu, kupas crabstick dan gunting.  

2. Hiris Cili padi, daun ketumbar, daun bawang dan bawang merah. Ketepikan seketika.

3. Masukkan gula, jus limau kasturi, sos ikan dan mayonis kedalam mangkuk berisi Crab stik dan gaul sebati. Masukkan juga hirisan cilipadi, daun ketumbar, daun bawang dan bawang merah dan tomato.

4. Setelah digaul sebati dan secukup rasa, bolehlah dipindahkan kedalam pinggan dan hidangkan. Tabur dengan kacang goreng.


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)