APAM MEKAR PANDAN

Assalamualaikum, 

Lamanya saya tidak update blog. Mood kelaut betul lah semenjak dua menjak ini. Tetapi Alhamdulillah masih ada yang setia masuk ke blog ini walaupun dah dua minggu tidak update. Terima kasihlah saya ucapkan kepada semua.

Berbalik kepada entry, petang ini saya ingin kongsikan resipi apam mekar pandan yang resipi asalnya dari Ibu Fatmah Bahalwan tetapi saya ubah sedikit bahan-bahannya mengikut selera kerana saya agak kurang makan yang manis-manis. Lagipun air sprite/aiskrim soda tu pun dah manis rasanya. Resipi asalnya menggunakan 225gm gula pasir tetapi saya hanya gunakan 180gm.

Apam pandan saya memang mekar selepas dikukus...tetapi senyumannya agak malu-malu gitu. Mungkin sebab saya guna cawan kertas yang agak leper. 

Untuk dapatkan apam yang benar-benar mekar dari ini, pastikan kuatkan api dapur ketika mengukus, jangan lupa balut tudung kukusan dengan kain bersih dan ketika pukul adunan kena betul-betul gebu. Kalau dapat ikut semua langkah-langkah ini, pasti apam yang dihasilkan mekar setaman. Cubalah! 

APAM MEKAR PANDAN
180gm gula pasir
2 biji telur 
1 sudu teh ovelette
250gm tepung gandum
1 sudu teh baking powder
150ml air sprite atau aiskrim soda
1 sudu besar pandan emulco
.
Cara membuatnya :

1. Sediakan acuan apam dan alas dengan cawan kertas. Panaskan kukusan dengan api besar hingga beruap. 


2. Campur semua bahan menjadi satu, pukul selama 10 minit hingga adunan bercampur dan menjadi gebu.

3. Bahagikan kepada dua adunan dan masukkan pasta pandan kedalam satu bekas dan satu bekas lagi biarkan tanpa warna dan perasa.


4. Tuang adunan kedalam cawan kertas dan selang seli adunan pandan dan adunan biasa. Adunan perlu dituang hingga penuh cawan kertas agar apam berkembang mekar.


5. Kukus selama 20 menit dengan api besar. Jangan lupa bungkus penutup kukusan dengan kain untuk mengelak dari air menitis. Setelah masak bolehlah dihidangkan. 


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)