DALCA MANGGA MUDA

Assalamualaikum, 

Sekarang musim mangga muda disini dan sejak masuk kerja selepas habis tempoh cuti dua hari lepas, ada sekotak besar mangga muda yang dihantar oleh teman saya tergeletak di penjuru 'pantry' pejabat. Alhamdulillah, rezeki tak perlu nak susah payah cari kat pasar dah. Tapi staff kat pejabat ni dah puas menyicah mangga tu dengan kuah rojak, masih banyak berbaki. 

Sudahnya saya bawa balik kerumah beberapa biji dan malam tadi terhasil lah dalca mangga muda. Sedap sangat cicah dengan capati untuk sarapan pagi ni. Nak buat dalca mangga muda ni pun simple sahaja. Tak banyak bahan yang digunakan. Selain daripada digandingkan dengan roti ataupun capati, dalca mangga muda ini juga sesuai dimakan dengan nasi. 

Nak cuba masak dalca mangga muda ni dirumah? Jom kita lihat resipinya.
DALCA MANGGA MUDA
Bahan-bahan
250gm kacang dal
1 biji mangga muda - dikupas dan potong dadu 
2 labu bawang besar - dimayang 
2 tangkai cili hijau - di belah 
1 biji tomato - di dadu 
1 sudu besar serbuk kunyit 
1 sudu besar serbuk cili 
garam secukup rasa

Bahan Tumisan (B)
1 sudu teh biji sawi 
1 sudu teh jintan putih 
8 tangkai cili kering 
2 ulas bawang putih - di ketuk
2 tangkai daun kari 
5 sudu besar minyak masak

Cara membuatnya :

1. Rebus kacang dal hingga lembut, tambahkan lagi air jika kering.

2. Masukkan mangga muda, bawang besar, cili hijau dan tomato kedalam rebusan kacang dal sambil dikacau sesekali. 

3. Setelah itu masukkan serbuk cili dan serbuk kunyit. Masak lagi hingga kacang dal benar-benar lembut sambil dilenyek dengan senduk agar mangga muda  dan kacang dal hancur. Perasakan dengan garam.

4. Didalam kuali lain panaskan minyak masak dan tumis semua bahan-bahan B dan setelah berbau wangi, garing dan kekuningan, tuang bahan tumisan termasuk minyak kedalam periuk berisi kacang dal tadi. 


5. Kacau hingga bercampur dan bolehlah dihidangkan.