NASI GORENG SEMPOI

Assalamualaikum, 

Hari ini saya update entry tertunggak yang tak sempat nak masuk ke blog sebelum ini. Sebelum tu nak bagitahu, gambar nasi goreng sempoi ni agak kurang lawa sedikitlah sebab saya tak sempat nak keluarkan kamera dah lepas masak. Hanya ambil gambar pakai handphone je dalam remang-remang senja gitu. Mana nak kejar waktu magrib lagi...nasib baiklah tak ada penampakkan, hanya segelas ribena bertenggek nun dihujung meja :D.

Ceritanya saya memang sibuk seharian di pejabat hari tu. Sampai rumah pun dah senja, jadi saya masak yang simple sahajalah. Anak-anak pula selera lebih kepada burger dan ayam goreng yang saya beli dalam perjalanan pulang. Akhirnya saya ambil seketul ayam goreng yang dibeli tadi untuk buat nasi goreng. Sekejap sahaja dah siap, maklumlah dah nama pun nasi goreng sempoi...memang mudahlah. 

Jom tengok resipi nasi goreng sempoi dan selamat mencuba :) 

NASI GORENG SEMPOI
Bahan-bahan
1 mangkuk nasi sejuk 
1 ketul ayam goreng (leftover) - ambil isinya 
1 biji telur 
3 ulas bawang merah - dimayang
1 ulas bawang putih - dimayang
1 sudu besar sambal belacan (leftover) - kalau tak ada boleh gantikan dengan cili kisar
1 tangkai kacang panjang - dihiris nipis
sedikit carrot - dipotong dadu kecil 
1 sudu besar sos tiram 
1 1/2 sudu besar kicap sotong 
sedikit lada sulah

Cara membuatnya :

1. Masukkan minyak didalam kuali, tumis bawang putih dan bawang merah hingga wangi dan masukkan telur. Kacau telur hingga hancur.
 2. Masukkan pula isi ayam goreng yang telah dicarik-carikkan. Kacau hingga sebati.

3. Seterusnya masukkan kacang panjang dan carrot, kacau sebentar dan tambahkan sambal belacan@cili kisar.


4. Akhir sekali masukkan nasi dan kuatkan api dapur. Tambahkan sos tiram dan kicap sotong dan kacau dengan cepat agar semuanya sebati. Perasakan sedikit dengan lada sulah , kacau sebentar dan matikan api dapur. Bolehlah dihidangkan.

0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)