KETUPAT DAUN PALAS DAN RENDANG AYAM

Assalamualaikum, 

Ini bukan entri tertunda Hari Raya Aidilfitri ya...kerana ini adalah ketupat kedua yang saya buat selepas lebaran iaitu pada pagi semalam. Lagipun kita masih berada di bulan syawal, kan. Tak salah rasanya..walaupun ada juga rasa bersalah sedikit ketika menikmatinya, takut-takut kadar kolestrol naik semula tapi sebaik sahaja ketupat dan rendang masuk ke dalam mulut, jadi terlupa pula soal tu. Kali ini ketupat yang saya hasilkan untuk di nikmati oleh teman sepejabat dan di bawa juga ke rumah ibu. Kebetulan di pasar basah masih ada yang berjualan daun palas, jadi saya ambil kesempatan untuk buat ketupat...dan di gandingkan pula dengan rendang ayam.

Resipinya juga sama dengan yang pernah saya hasilkan di sini dan ada langkah demi langkah. Saya kongsikan sekali lagi untuk rujukan.
KETUPAT DAUN PALAS
Bahan-Bahan
1 kilogram beras pulut
1/2 kilogram santan (dari sebiji kelapa)
1 sudu teh garam 
Daun palas secukupnya
Cara membuatnya:

1. Basuh beras pulut dan toskan. Masukkan santan, garam dan tanak sehingga pulut separuh masak. Sentiasa kacau agar pulut tidak berkerak.

2. Apabila pulut sejuk, bolehlah di balut dengan daun palas.
3. Ketupat yang telah siap di balut bolehlah di rebus atau di kukus sehingga masak sepenuhnya.

RENDANG AYAM 
Sumber : Chef Hanieliza

Bahan-Bahan: 
1 ekor ayam - di potong kecil
1/2 kg pati santan - 1 biji kelapa 
Garam 
1/2 cawan kerisik 
1 helai daun kunyit - di mayang halus 
sedikit gula melaka (saya tambah)

Bahan untuk dimesin 
3 labu bawang besar 
5 ulas bawang putih 
5 batang serai 
3 inci halia 
1 inci lengkuas 
1 inci kunyit hidup 
15 cili kering 
15 biji cili api 

Cara membuatnya:

1. Ayam dibuangkan kulit dan potong kecil. 
2. Masukkan semua bahan-bahan ke dalam kuali besar dan kacau hingga sebati.
3. Gunakan api yang sederhana masak sehingga ayam empuk dan kuahnya sebati. 


0 comments:

Catat Ulasan

Sila tinggalkan komen :)